Referát na téma Vladova Piecky teorie problematiky rozvoje osobnosti skrze společný hluboký emocionální a reflektovaný situačně do období totalitního režimu 50. let v Československu zakotvený prožitek na příkladu žité zkušenosti se slynulou deskovou společenskou hrou "Soudruhu, nezlob se" s rozšířenými pravidly v podání samoučící se rozvojové komunity absolventů vzdělávacího kurzu Zapalovač pro začínající a budoucí vedoucí – Popcorn a problematika představené teorie
Vážené auditorium,
v dnešním referátu hodláme představit slynulou společenskou
deskovou hříčku. No, hříčku, hru. S velkým H. (...) Kolega Procházka, odborník
na gamifikovanou deskologii, tomu říká legranda. (...) Smějete se, to vidím.
Etymologové patrně tedy nejste. (…) Nebo jste byli nepozorní žáci? No? Kterýpak
z vás rošťáků chodil za školu?
K meritu věci: Původem jde v tomto případě tedy o "Le
Grande", grandiózní, tedy již z vytyčeného substantitivního adjektiva je
patrné, že jde o takříkajíc pěkně vypečenou záležitost.
Pro účely dnešní přednášky jsem si pro zdejší - a nechci se vás dotknout - méně erudované publikum s náležitou akribií připravil detailní rozkres deskové společenské hry Soudruhu, nezlob se... V nedostatečné tiskové kvalitě. (...) kolega Vzpurný odmítl očistit tiskařské válce. Že prý má polední půlhodinovou pauzu. Pátou.
Dle skautského hesla "buď připraven" zde však mám zánovní příruční zpětný projektor, a tak si dovolím alespoň pseudozevrubný náčrtek.
Socioherní teoretik Vlado Piecky, kterého netřeba
představovati, si již v okamžiku
jedenácté hodiny hraní zmíněné deskové hry povšimnul proměnlivosti jejích fází
co do psychického rozpoložení hráčů. Předně je Dle Piecky nutné vyhodnotit
skladbu hráčů. Jím nastolená teorie předpokládá výchozí empirii jedné jednotné
vnitřně diferencované bipolární skupiny, jejíž členové se
A) hroutí při představě, že hru kdy budou ještě hrát, avšak
z pocitu solidarity a snahy zapadnout se rozhodli do hry vstoupit
B) nebo naopak zlomyslně netrpělivě očekávají procitnutí
skupiny druhé, nicnetušící, do které naverbovali prvohráče a do posledního
momentu rozehrání hry jakožto i v jejím průběhu, se snaží její osazenstvo
rozšířit
Dále Piecky teorie počítá s rozšiřujícími pravidly hry
ve verzi vyspělé hráčské skupiny sestávající z absolventů kurzu Zapalovač
pro začínající a budoucí vedoucí Popcorn. Zajímavé je, že se s pravidly seznámil již v roce 2014, kdy se mu zdál sen o této hře. Hru skutečně hrál, byť s tehdy neexistující skupinou Popcorn, která se zformovala až po jeho smrti. Zkusil však pravidla z jeho jasnovideckého snu aplikovat a sehrát hru takto. Vzhledem k tomu, že se dosud neliší ani v jednom bodě, nazýváme teorii pro zjednodušení jako teorii modelu Piecky 2.1, tedy s úpravou pravidel dle členů skupiny Popcorn. Pravidla opět zasílám
k nahlédnutí, vězte však, že jejich jediný narativ spočívá ve skutečnosti,
že pravidla vždy hrají proti hráči/hráčům a znesnadňují možnost hru skutečně
dohrát.
Až nyní po rozebrání této skutečnosti stanovuje Piecky model
Piecky, který počítá s určitými socio-psychologickými milníky hry. Po jeho
aktualizaci v přehledném rozdělení na dílčí skupiny vydává Piecky model
Piecky 2.0 a po vlastní zkušenosti se sehráním hry model 2.1, jehož posledním
bodem napsaným bílým písmem na bílém pozadí připisuje – a dovolím si ji
nepřečíst – poznámku „JIŽ NIKDY VÍCE, NI ZA ODMĚNU HRAJÍCE!“ V autorském
rukopisu se ještě vyskytuje přípisek vytlačený nehtem, jehož DNA odpovídá právě
Vladu Piecky a radiokarbonovou metodou se prof. Zdechlému (…) na sklonku
jeho života povedlo zjistit, že šlo o přípisek vypsaný o rok později, než
Piecky sbíral své poznatky aktivním hraním hry. Doslovný přepis zní: „RADĚJ
KLIDU MAJÍCE.“
Model Piecky 2.1 předpokládá následující fáze:
Fáze předzahajovací a zahajovací, jindy též
akceptovaně-odmítající a lákající
Skupina A)
-
A1: přesvědčují všechny okolo, ať do hry
nevstupují s obavou, že hra bude moc zdlouhavá
-
A2: Nadšeně povzbuzují všechny k účasti,
prvohráčům plácají po zádech a gratulují
Po startu hry se skupina A1 a A2 sjednocuje v záchvatu
naděje, že hra „nebude snad trvat tak dlouho jako posledně“.
Skupina B)
-
Nadšeně vstupuje do hry, ujasňuje si pravidla a
začíná v průběhu chápat systém hry.
-
Zhruba za 1 až 3 hodiny hraní si příslušníci
skupiny B) začnou uvědomovat marnost hry
-
Následně se sjednocují skupiny A) a B)
Fáze sebeuvědomění, jindy též plného rozčarování
Hráči si plně uvědomují svoji situaci. Pochopili, že vyhazování se navzájem spojené s radostí (jsem první) není dobrou strategií a je záhodno napnoit síly a společně bojovat proti hřen, nikoli proti sobě navzájem..co naplat, že pravidla spolupráci svým způsobem vždy hatí. Hráči se nevzdávají a s plným odhodláním hází kostkou o 106 (...) krát 15 (...). Tedy ti šťastnější, kterým zrovna jde kostka na ruku. Oproti tomu smolaři házející jedničky...
Fáze beznaděje a zoufalství
Hráči tupě zírají a stereotypně v pravidelném 3/4 rytmu -
hod/sun/dál - unaveně pokračují ve hře.
Fáze martyria
Někteří hráči již dohráli (fenomén, tedy jak se nám věc
jeví, iluzorního vítězství v podobě symbolického překročení hranic a vstup do
Bundesrepublik Deutschnald či méně obvyklé alternativní ukončení v podobě herní
smrti na závěrečných polích se proměňuje během okamžiku z katarze-konec v
rozčilení-pokračuji). Takřečená lumpárnička v podobě nutnosti ochotně a s
radostí převzít roli bankéře s nutností solidárně setrvat na dokončení hry
ostatními (viz rozšířená pravidla uskupení Popcorn) je rádobynevypečeností.
Fáze integrity
Hráči postupně dokončují hru a nabývají přesvědčení, že je
možné hru dokončit v relativně rozumném čase. Tedy v rozmezí čistého času hraní
hry 7 až 8... Hodin. Podporují dohrávající, nabývají naděje a opět ji musí
nalézat znovu vlivem vracení se spoluhráčů zpět, na start, do blázince či
vězení.
Fáze vyvrcholení
Dle Piecky nastává v době, kdy zbydou poslední dva hráči a
čistý čas hraní dosáhne 9 až 9 a půl hodin. Erupce vášní, pospolitosti, naděje
a urputnosti zajišťuje kooperaci všech v již 4/4 rytmu o zhruba 400 BPM
hoď/sun/plať/dál. Zbylí hráči, kteří již hru dokončili mají své role. Posunují
kostku druhému hráči, chytají ji, aby nespadla přes hranu stolu, počítají
peníze, rozměňují bankéři, fandí.
Fáze skutečné katarze jindy též osobně-kolektivní
blaženosti
Hra končí spolu s posledním hráčem. Všichni si gratulují,
oznamuje se konečný čas hraní hry, dochází k slzám dojetí. Jednotliví
hráči si gratulují, že přežili a – vzpomeňme na přípisek Vláda Piecky
v modelu Piecky 2.1 – říkají si, že nikdy více hru nerozehrají. Ačkoli je
všem jasné, že po nějakém čase opět neodolají, neb na hře vzniká prapodivná
závislost, jejíž jasnou kauzalitu ještě moderní věda stále nebyla schopna
akceptabilně objasnit.
Nyní dovolte, vážené auditorium, rychlou ukázku fáze katarze:
Samotným závěrem je část referátu zvaná „problematika představené teorie“. Ta spočívá ve faktu, který Piecky záhy prověřil. Každá hra trvá jinak dlouho, setkávají se různí hráči, v různém bio-psycho-socio-spirituálním rozpoložení a pravidla se neustále v průběhu doplňují. Tyto intervenující proměnné spolehlivě zajišťují různorodost hry samotné do té míry, že se dá říct: Teorii máme, ale její aplikace pokulhává, pokulhává, až zjistíme, že prakticky je téměř zcela nepoužitelná.
Děkuji vám za pozornost.
Komentáře
Okomentovat
Vlado Piecky by Tě za komentář pochválil. Věnuj mu tichou vzpomínku.